Nasza szkoła rozpoczęła w tym roku realizację dwuletniego projektu partnerskiego w ramach europejskiego programu Comenius – Uczenie się przez całe życie. Tytuł projektu to „European Superheroes” – Europejscy Superbohaterowie. Projekt realizujemy wspólnie ze szkołami z: Rumunii, Hiszpanii, Turcji, Grecji, Litwy, Czech i Finlandii. Link do strony projektu http://europeansuperheroes.wordpress.com |
Główne cele projektu to: Dla uczniów: 1. Rozwijanie pozytywnego moralnie, etycznie i społecznie nastawienia poprzez odkrywanie historii, legend i bajek o bohaterach krajów uczestniczących w projekcie. 2. Rozwijanie świadomości dotyczącej przyszłego dorosłego życia w Unii Europejskiej otwartej na dialog międzykulturowy. 3. Rozwijanie i poszerzanie horyzontów kulturowych oraz rozbudzanie świadomości europejskiego dziedzictwa kulturowego. 4. Zwiększanie motywacji do nauki poprzez atrakcyjne działania interdyscyplinarne i dodatkowe aktywności dotyczące projektu 5. Motywowanie do uczenia się języków obcych poprzez komunikację listową, mailową i grupy społecznościowe oraz poprzez bezpośrednie spotkania podczas mobilności. 6. Rozwijanie umiejętności wykorzystania technologii informacyjnych oraz uświadomienia znaczenia Internetu i komputerów w edukacji poprzez użycie ich do poszukiwania wiadomości dotyczących historii, tradycji i religii, umieszczanie danych i produktów na stronie internetowej projektu pod nadzorem nauczyciela. 7. Przeciwdziałanie analfabetyzmowi poprzez czytanie historycznych podań i legend, mitów i bajek samodzielnie lub jako akcji czytania młodszym dzieciom przez starszych uczniów 8. Rozwijanie kreatywności i dążenie do ustawicznego kształcenia poprzez tworzenie dokumentacji i badań na temat bohaterów związanych z krajem i regionem i poprzez odgrywanie dram i tworzenie kostiumów Promowanie równości szans, rozwijanie tolerancji i przeciwdziałanie rasizmowi udział w działaniach charytatywnych i udział we wszystkich działaniach projektu (również mobilności). Dla nauczycieli: 1. Rozwijanie umiejętności pedagogicznych poprzez dzielenie się wiedzą o metodach nauczania i porównywanie systemów edukacji krajów szkół partnerskich. 2. Wzmocnienie i rozwijanie ducha grupowej współpracy poprzez branie odpowiedzialności za działania projektu i pracę w grupach . Stymulowanie umiejętności językowych i związanych z technologią informacyjną poprzez komunikowanie się z nauczycielami-partnerami w przebiegu projektu i międzynarodowych spotkań. Dla szkoły: 1. Wzbogacanie strategii edukacyjnych i proponowanie atrakcyjnych interdyscyplinarnych zajęć podczas i po zakończeniu współpracy 2. Wzmocnienie związków szkoła - rodzice - lokalna społeczność i poprawianie wizerunku szkoły. Regulamin udziału w projekcie COMENIUS i wyjazdów uczniów. UDZIAŁ W PROJEKCIE W projekcie mogą uczestniczyć uczennice i uczniowie Szkoły Podstawowej Nr 202 im. Jana Pawła II w Łodzi.
a) wspólnie z opiekunem projektu omówienie i ustalenie zasad współpracy w realizacji projektu, podziału zadań w zespole; KRYTERIA KWALIFIKACJI UCZNIÓW Ze względu na niewielką ilość uczniów, którzy mogą uczestniczyć w tych wyjazdach traktowane są one jako wyraz uznania dla uczniów wyróżniających się zaangażowaniem w realizację projektu. 1. Stopień zaangażowania uczniów w wykonywanie zadań dotyczących projektu. a. Wzorowe lub bardzo dobre zachowanie i bardzo dobre wyniki w nauce. b. Komunikatywny stopień znajomości języka angielskiego. c. Deklaracja przyjęcia gościa z zagranicy. d. W szczególnych przypadkach, gdy uczeń nie może przyjąć gościa z zagranicy, zobowiązuje się pomóc w zaopiekowaniu się nim. e. Szeroko pojęte osobiste predyspozycje, jakie będą przydatne podczas zajęć w trakcie pobytu za granicą, np. komunikatywność. f. Obecność na spotkaniach. g. Aktywny udział w pracach projektowych. h. Przestrzeganie terminu realizacji zadań. 2. Wyboru uczniów do wyjazdu dokonuje zespół rekrutacyjny, składający się co najmniej z 3 osób: z przedstawiciela Dyrekcji szkoły, koordynatora oraz jednego z nauczycieli, który jest zaangażowany w wykonanie danego zadania. 3. Jeżeli liczba uczniów chętnych do wyjazdu przekroczy ilość uczestników mogących wziąć udział w wyjeździe, zostanie utworzona grupa rezerwowa. 4. W przypadku, gdy wystąpi problem z wyłonieniem uczestników wyjazdu według określonych powyżej kryteriów, zostanie przeprowadzone losowanie wśród uczniów biorących udział w projekcie. 5. Jeżeli uczeń zakwalifikowany do wyjazdu zgłosi rezygnację, na jego miejsce zostanie wybrany uczeń z listy rezerwowej. 6. W przypadku rezygnacji z wyjazdu ucznia zakwalifikowanego do tego wyjazdu bez uzasadnionej przyczyny, koszty wynikające z tej rezygnacji (zmiana nazwiska na bilecie lotniczym, odwołanie rezerwacji itp.) ponosi rodzic/opiekun prawny ucznia. 7. W razie nie przyjęcia gościa z zagranicy rodzic/opiekun prawny ucznia poniesie wszelkie koszty związane z pobytem tego gościa (zakwaterowanie, wyżywienie, komunikacja, wycieczki itp.) 8. Wszelkie kwestie nieujęte w regulaminie będą rozstrzygane przez Dyrektora szkoły i koordynatora projektu. 9. Opiekunowie projektu nie odpowiadają za zmiany wynikające z przyczyn zewnętrznych lub od nich niezależnych. ZASADY UCZESTNICTWA W WYJAZDACH (MOBILNOŚCI) 1. Aby uczeń mógł wziąć udział w wyjeździe konieczna jest zgoda rodziców lub opiekunów prawnych w formie pisemnej. 2. Uczeń jest zobowiązany do dostarczenia kompletu dokumentów (zgoda rodziców, zgoda na udzielenie pomocy medycznej, karta informacyjna w formie elektronicznej, dane do kontaktu telefonicznego i elektronicznego z uczniem i jego rodzicami/opiekunami itp.) w terminie określonym przez koordynatora oraz do pisemnego potwierdzenia zapoznania się z regulaminem uczestnictwa w wyjeździe. 3. Właściwe przygotowanie się do wyjazdu dotyczy każdego ucznia biorącego w nim udział; wiąże się to z kwestią zgromadzenia kompletu dokumentów, odpowiedniego ubioru, obuwia, itp. 4. Uczestnicy wyjazdu są zobowiązani do bezwzględnego przestrzegania poleceń koordynatora projektu i opiekunów w tym stałego kontaktu elektronicznego. 5. W przypadku przebywania w domu rodziny goszczącej uczestnik wyjazdu jest zobowiązany przestrzegać zasad ustalonych przez gospodarzy. 6. Każdy uczestnik podlega bezwzględnie następującym zakazom: a. Zakaz samodzielnego oddalania się od grupy. b. Zakaz stosowania używek w jakiejkolwiek postaci. 7. Uczestnicy wyjazdu dostosowują się do ustalonego programu i rozkładu czasowego dnia. 8. Uczestnicy wyjazdu przestrzegają przepisów BHP, przeciwpożarowych i kodeksu ruchu drogowego, itp. 9. Uczestnicy wyjazdów mają bezwzględny nakaz przestrzegania ciszy nocnej obowiązującej w danym obiekcie i przebywania w tym czasie w miejscu wyznaczonym na nocleg. 10. Obowiązkiem każdego uczestnika wyjazdu jest kulturalne zachowanie, dbanie o dobre imię szkoły i kraju. Uczestnicy nie naruszają godności uczestników reprezentujących inną kulturę, religię czy przekonania. 11. W przypadku złamania powyższych reguł, uczeń zostanie wykluczony z dalszego udziału w projekcie, jego ocena z zachowania ulegnie obniżeniu oraz zostaną zastosowane kary przewidziane w statucie szkoły. 12. Jeżeli uczestnik wyjazdu wyrządzi szkody, to odpowiedzialność finansową poniosą rodzice/opiekunowie prawni. 13. Każdy uczestnik zobowiązany jest dbać o swój bagaż i pieniądze, przedmioty wartościowe. 14. Przyjęcie ucznia ze szkoły partnerskiej nie jest równoznaczne z zakwalifikowaniem się do wyjazdu. 15. Uczestnicy wyjazdu podlegają regulaminowi od momentu zbiórki przed wyjazdem do momentu zakończenia wyjazdu przez koordynatora. POSTANOWIENIA KOŃCOWE 1. W momencie zaistnienia nieprzewidzianych okoliczności, koordynator ma prawo zmiany postanowień powyższego regulaminu. 2. W przypadku zaistnienia kwestii spornych, podjęcie decyzji będzie należało do komisji złożonej z Dyrekcji szkoły, koordynatora i jednego z nauczycieli biorących udział w realizacji projektu. 3. Treść regulaminu jest dostępna u koordynatora projektu oraz na stronie internetowej szkoły. |